); ga('require', 'linkid'); ga('set', 'forceSSL', true); ga('send', 'pageview');

Hoe krijg ik zelfrespect, wil je graag je zelfrespect een boost geven?

Dan is het goed om eens na te gaan hoeveel zelfrespect je nu al hebt. Denk eens na over: Hecht je veel belang aan over hoe mensen over je denken? Kan een opmerking van een vriend/baas/collega/familielid je volledig van je stuk brengen? Stop met op deze manier over jezelf te denken en besef dat alles wat je doet en zegt in jouw handen ligt.

Weet je dat alleen jij de macht hebt om steviger in je schoenen te staan en je zelfrespect te laten groeien. Dat je dan zelf verantwoordelijkheid hebt genomen voor jouw eigen zelfrespect. Met deze stappen zet je meer stappen om je zelfrespect nog verder te laten groeien.

1. Denk aan je lichaamstaal

Wist je dat je houding en lichaamstaal heel veel verteld over hoeveel zelfrespect je hebt. Sta dus rechtop en laat je volle lengte zien. Wees de baas over je lichaam, wees trots en loop ook zo rond dat je trots bent op jezelf. Stop met je gedrag door steeds meegaand en volgzaam te zijn: niet alleen zullen anderen denken dat je verlegen bent, je zal je ook snel zo gaan voelen en naar gedragen! Kom op voor je mening, steek je hand op in een vergadering of als de aandacht wil om iets te vertellen. Met dit gedrag zal je zelfzeker overkomen en je ook zo gaan voelen. En stomme vragen bestaan niet!

Het klinkt misschien heel raar, maar het help om eens een te glimlachen naar je spiegelbeeld. Dit zal je houding namelijk sterk veranderen. Geef er geen oordeel over hoe je het doet. Als je voor het eerst doet en start met een valse glimlach zal deze je beïnvloeden. En als je even doorzet: voor je het weet sta je echt te glimlachen. Hoe zou dat zijn, wees eerlijk. Weet je dat mensen die glimlachen ook aantrekkelijker zijn, je ziet er dus beter uit wanneer je glimlacht. Het leuke daarvan is dat anderen er positief op zullen gaan reageren wanneer je glimlacht. Oefen en uiteindelijk merk je wat er gaat gebeuren, wanneer je glimlachend rondwandelt op je werk of op straat. Schrik niet, mensen gaan naar je terug lachen en zal je je zekerder over jezelf voelen.

2. Negatieve gedachten saboteren je zelfrespect

Dit klinkt als een manier om tegen jou te zeggen: denk positief en toch is het anders. Negatieve gedachten stoppen betekent dat je niet toelaat dat negatieve gedachten jouw hoofd gaan beheersen. Ik weet het, soms is het moeilijk om positief te denken, omdat je in de put zit en op dat moment het onmogelijk lijkt om hieruit te stappen.

In plaats van tot dat punt te komen, stop je negatieve gedachten dus beter al op het moment dat ze in je opkomen. Van zodra je gedachten voelt opkomen als: ”Dit is te moeilijk. Ik kan dit niet. Ik ga mezelf maar afleiden. Andere kunnen dit beter. Ik ben te… ” stop die gedachten dan gelijk. Vervang ze door een positieve gedachte, zoals: ”Dit is moeilijk, maar ik ga voor mezelf bewijzen dat ik dit kan. Het zal me lukken.’ Zo draai je negatieve gedachte om en geef je jezelf een extra kracht.

Je gedachten hebben een veel invloed op hoe je je voelt. Als je altijd van het ergste uitgaat, zal je er wellicht niet zo vrolijk bijlopen. Positief denken betekent dat je vertrouwen hebt in jezelf. In plaats van je zorgen maken over bijvoorbeeld een presentatie te geven op je werk of waar dan ook. En ja, het is normaal dat je het spannend vindt. Bedenk dat dit nu de kans is om te laten hoe goed je bent! Jij staat daar op dat moment en een ander niet.

3. Goed voor jezelf zorgen verhoogd je zelfrespect

Zelfzeker zijn is voor veel mensen moeilijk als je schoenen erg knellen, of je kleren te krap zitten en vol vlekken. Er goed uitzien gaat niet over dat je in modieuze kleren moet rondlopen, het gaat over jezelf goed voelen. Draag kleding die je goed staan en misschien wil iemand een keer mee om kledingadvies te geven als je niet weet wat er bij jou staat. Wat heel belangrijk is dat wat je draagt je ook lekker in voelt. Zorg dat je haar goed zit, je tanden gepoetst zijn, kortom: verzorg jezelf zodat je voor jezelf vindt dat je er goed uitziet. En als je dat vindt zal je ook goed en zelfzeker voelen!

4. Ga dingen doen waar je goed bij voelt

Hoe voelt het als iets doet waarvan je houdt? Ben je gek op tekenen, sporten, lezen, schrijven of fotografie? Of hou je van je werk? Vind iets dat wat je erg graag doet, wat jou hart sneller doet kloppen, en doe dat zo vaak als je kan. Doen wat je graag en goed doet maakt je zelfverzekerder, omdat je je trots voelt over jezelf en over wat je verwezenlijkt hebt. Zo groeit je zelfrespect en kan je ook op andere vlakken in je leven uitblinken.

5. Verbeter je emotionele intelligentie

Emotionele intelligentie of EQ is het vermogen om je emoties te herkennen en te controleren. Door deze emoties te leren herkennen en erkennen kan je die van anderen beter begrijpen. EQ is belangrijk in onze sociale interacties en relaties met anderen. Wanneer je je emoties onder controle hebt, ben je zekerder van jezelf. Je niet bang bent om in te storten wanneer het lastiger wordt of angstig wordt wanneer iemand tegen je uitvalt. Je voelt je sterker en comfortabeler in de omgang met de mensen rondom jou.

6. Wees trots op jezelf

Durf gerust jezelf een compliment te geven wanneer je een doel hebt bereikt! Zelfs als het gaat om iets makkelijks of kleinste stapje op je to do-lijst: erken dat je het gehaald hebt en wees er blij om. Soms zal je de enige zijn die jouw succes erkent. Laat je daar niet door afleiden. Zorg er dus voor dat je gevoel niet laat afhangt van de erkenning van je baas, collega’s of zelfs je gezinsleden. Wanneer je jezelf feliciteert bij elk succes, geef je je zelfvertrouwen zo’n boost dat je in de toekomst zelfs tot nog meer in staat zal zijn.

7. Wees niet te perfectionistisch

Serieus: niemand is perfect! Dus zet jezelf alsjeblieft niet onder druk om alles perfect te doen. Dit gaat nauw samen met het kunnen accepteren van falen: je hoeft niet perfect te zijn, er mag eens iets fout gaan. Verbeter je fout en neem jezelf voor de volgende keer beter op te letten. Wanneer je geen spanning voelt om steeds perfect te willen zijn, zal zorgen dat je beter in je vel zit en je zekerder gaat voelen over je kwaliteiten.

Pin It on Pinterest

Share This

Kennis is macht, maar kennis delen is kracht.

Door dit te delen help je iemand verder die opzoek is naar zijn kracht